مزیت‌های استاندارد KNX

تعداد بازدید : 3898
نویسنده خبر :
منبع : www.bemi.fi
31 1399 اردیبهشت

تکنولوژی KNX حاصل 15 سال علم و دانش در منار تجربه انجمن‌های EIB,EMS و Bati Bus است که استفاده از این تکنولوژی مزیت‌های فرائانی دارد که در این بخش علاوه بر مزیت در بهینه ‌سازی مصرف  انرژی به چند مورد دیگر هم اشاره شده است.

1- KNX یک استاندارد بین المللی در زمینه هوشمندسازی ساختمان است که تاییدیه‌های متنوعی از سراسر جهان را داراست که از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

تاییدیه  ISO/IEC به عنوان استاندارد بین المللی  ISO/IEC14543-3

تاییدیه  CENEIEC به عنوان استاندارد اروپایی EN50090

تاییدیه  EN1332-2,EN13321-1CEN

تاییدیه ANSI/ASHRAE به عنوان استاندارد آمریکایی ANSI/ASHRAE135

 

2-  قابلیت هماهنگی و یک‌پارچگی تجهیزات

دراستاندارد KNX تجهیزات متفاوت با شرکت‌های سازنده متفاوت با یکدیگر به صورت کامل ارتباط برقرار کرده و عمل می‌کنند که با توجه به تعداد فراوان شرکت‌های تولید کننده تجهیزات KNX و تنوع محصولات، برای هر سلیقه و طراحی داخلی مناسب می‌باشد.

 

3- کیفیت بالای محصولات تحت استاندارد KNX

محصولات KNX با توجه به دارا بودن استانداردهای ISO9001 و مطابقت با استانداردهای اروپا و در انجام تست‌های متنوع کیفی شرکت‌های سازنده، باعث شده که علامت KNX بر روی هر محصول نمایانگر کیفیت بالای آن محصول باشد.

 

4-  نرم افزار اختصاصی

پروتکل KNX دارای نرم افزار اختصاصی مناسب خود است که ETS نام دارد و جهت برنامه نویسی تجهیزات KNX استفاده می‌شود.

 

5-  کنترل تمامی تجهیزات الکتریکی توسط سیستم هوشمند KNX

KNX این قابلیت را دارد که تمامی تجهیزات الکتریکی موجود در یک ساختمان اعم از روشنایی،سرمایش و گرمایش،پرده برقی،سیستم امنیتی،آبیاری و ... را کنترل کند به ویژه بر اساس تحقیقات انجام شده KNX می‌تواند تا %50 در مصرف انرژی سیستم‌های سرمایش و گرمایش صرفه جویی کند.

 

6- راه‌های ارتباطی متنوع KNX

KNX برای ارتباط بین تجهیزات خود روش‌های متنوعی دارد که این خود یک مزیت بسیار عالی برای نحوه اجرای سیستم‌ هوشمند است.که روش‌های ارتباطی بین تجهیزات KNX به صورت زیر می‌باشد.

کابل دو زوجی (TP) : مرسوم‌ترین راه ارتباطی در پروتکل KNX است ک از یک کابل دو زوجی مخصوص استفاده می‌شود که به رنگ سبز است و به کابل KNX و یا EIB مشهور است.

کابا برق (PL) : در این روش از سیستم‌های برق موجود در ساختمان برای ارتباط بین تجهیزات KNX استفاده می‌شودکه به ندرت در ساختمان‌ها استفاده می‌شود.

بی سیم (RF) : روش بی‌سیم هم یکی از روش‌های کاربردی ارتباط بین تجهیزات KNX است که در این روش سیم و یا کابلی وجود ندارد و تجهیزات به صورت امواج رادیویی و بی‌سیم با یکدیگر در ارتباط هستند.

شبکه و IP  : در این روش ارتباط به صورت شبکه و IP اجرا می‌شود

 

7- KNX می‌تواند به پروتکل‌های دیگر متصل می‌شود

KNX تجهیزاتی دارد که این امکان را به کاربر می‌دهند که با پروتکل‌های دیگر موجود در ساختمان متصل و هماهنگ شوند از جمله پروتکل DALI و ... از این رو می‌توان در پرو‌ژه‌های بزرگ چندین پروتکل داشت که همگی با مدیریت پروتکل KNX به صورت یک‌پارچه و هوشمند عمل ‌کنند.

 



مقالات مرتبط