KNX چیست؟

تعداد بازدید : 3853
نویسنده خبر :
منبع :
3 1399 خرداد

برای انتقال فرامین بین تمامی تجهیزات کنترلی ساختمان که هر کدام شرایط و زبان ارتباطی مختص خود دارند، به سیستمی نیاز است که اطلاعات فرامین مختلف را از هم جدا کند و بتواند به زبان‌های مختلف با تجهیزات ارتباط برقرار کند. استاندارد KNX تنها استاندارد باز (open source) ساختمان‌های هوشمند است که برخلاف پروتکل‌های دیگر که فقط از تجهیزات یک شرکت سازنده پشتیبانی می‌کنند و با بیش از 300 شرکت تولید کننده تجهیزات متفاوت همکاری می‌کند و تمامی تجهیزات این شرکت‌ها با یک زبان ارتباطی مشترک تحت پروتکل KNX عمل می‌کنند.

KNX همچنین دارای استانداردهای جهانی ISO/IEC14543,EN13321-1,EN50090 و تاییدیه سازمان استاندارد استرالیا می باشد.

تجهیزات KNX قابلیت مدیریت روشنایی، پرده وشاتر حفاظتی،سرمایش و گرمایش، امنیت،انرژی و صوت را به صورت یک‌‎پارچه دارند.

KNX چگونه عمل ‌می‌کند؟

خط اصلی KNX به عنوان یک سیستم عصب مرکزی برای تمام اتوماسیون‌ها عمل می‌کند که متشکل از یک کابل سبز رنگ برای ارتباط بین تجهیزات در بین تجهیزات در ساختمان‌های تازه در حال ساخت و یا در حال بازسازی کشیده می‌شود.

اکثر تجهیزات KNX نیاز به منبع تغذیه مجزا ندارند و منبع تغذیه KNX موجود بر روی خط KNX، توان مورد نیاز را از طریق همین کابل KNX تامین می‌کند. از تجهیزات KNX می‌توان به کلید، سنسورها،سوئیچ،منبع تغذیه،مبدل هوشمند،تاچ پنل‌ها و ... نام برد که همه با یک زبان مشترک بر بستر KNX با یکدیگر در ارتباط‌اند و تمامی یک ساختمان را به صورت یک‌پارچه کنترل می‌کنند.

 

 

KNX در انواع ساختمان‌ها

در ساختمان‌های مسکونی،استاندارد KNX راه حل‌های هوشمندانه، قابل اعتماد و کاربر پسند برای سیستم‌های سرمایش و گرمایش،روشنایی،پرده برقی،امنیتی، و ... را ارائه می‌دهد.

 

 

در ساختمان‌های تجاری KNX به بهینه سازی راندمان عملیاتی ساختمان با یک‌پارچه سازی هوشمند تجهیزات سیستم‌های روشنایی،پرده برقی، سرمایش و گرمایش(HVAC)، مدیریت انرژی،امنیتی و ... کمک می‌کند.

تمامی تجهیزات با علامت تجاری KNX تست شده و مورد تایید آزمایشگاه‌های معتبر KNX می‌باشد.

    



مقالات مرتبط